كانون فرهنگی محبین آل یاسین (ع)

كانون فرهنگی محبین آل یاسین (ع)
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب

 

1-    مشوق شما در رفتن به حوزه؟

علاقه خودمان بود( کسی مشوقمان نبود). پس از مطرح کردن با خانواده آنها استقبال کردند و خیلی خوششان آمد. پنج نفر بودیم که می خواستیم به حوزه برویم. صبح حرکت یکی از آنها منصرف شده بود؛ من، حاج یوسف خراسانی، شیخ ولی ا... خراسانی و شیخ محمدرضا خراسانی به همراه شورای آن موقع، حاج عباس خراسانی، پیش آیت ا... مدرسی رفتیم؛ ایشان به دلیل علاقه ای که به گردکوه داشتند، ما را تحویل گرفتند و توجه خاصی به ما داشتند. (اتاق خصوصی شان را به ما دادند.)

2-    دلیل علاقه مندی تان به حوزه؟

حال و هوای اوایل انقلاب و روحیه ی مذهبی و معنوی آن دوران، خدمت به دین، رفت و آمد مبلغینی هم چون آقای گلوردی و ابراهیمی به خانه ی ما که سلوک و روش برخورد آنها مرا مشتاق کرد.

3-    چند سال در حوزه بودید؟ حدود 12 سال

4-    نزد کدام اساتید به علم آموزی پرداختید؟

طولانی ترین دوره را نزد مرحوم آیت ا... علومی بودم. مدتی هم نزد آیت ا... صدر طباطبایی و دوره های کوتاهی نزد اساتید مختلف

5-    چی شد که به دانشگاه آمدید؟

تقدیرم چنین بود، البته در تبلیغ دین میخواستم متفاوت باشم و به صرف منبر رفتن تکیه نکنم. در این راستا با ادبیات هم مأنوس بودم و کتب مولوی ، حافظ و سعدی و برخی کتاب های فلسفی را می خواندم( در آن موقع کتب فلسفی تدریس نمی شد). بزرگواری می خواستند از نهاد رهبری دانشگاه بروند که مرا به جای خود معرفی کردند.

6-    کدام استادتان بیشترین تأثیر را در زندگیتان داشته است؟

مرحوم آیت ا... علومی به دلیل مشی مردم داری، تواضع، فروتنی، تکیه کردن به مردم و پناه بودن برای مردم.

7-    آیا به ورزش هم علاقه دارید؟

به دیدن فوتبال علاقه مندم اما بازی نمی کنم؛ در گذشته والیبال بازی می کردم.

8-    طرافدار کدام تیم هستید؟

طرفدار تیم خاصی نیستم، طرفدار تیمی که بهتر بازی کند هستم مثلا در فصل گذشته از استقلال بیشتر خوشم می آمد ولی این فصل از پرسپولیس. در مسائل سیاسی هم همین نظر را دارم.

9-    شنیدهشدهکهمیخواهیدادامهتحصیلدهید؟

نه، فعلا برنامه ای ندارم.

10-                       آیا به جنگ رفته اید؟

بله، اواخر جنگ سال 66 و 67 نه ماه توفیق داشتم، مناطقی مثل فاو، خرمشهر و شلمچه

11-                       مشکلات اجتماعی جامعه امروز را ناشی از چه می دانید؟مشکل که نیست ولی نگرانی هایی هست، بافت جمعیتی گردکوه طوری بوده و هست که همه با هم رفیق بودند یکی وضعش بدتر بوده یکی بهتر، با این وجود همه با هم خوبند امیدوارم در آینده هم همینطور باشد. یعنی این که تغییر جایگاه اقتصادی تأثیری در طبقات اجتماعی نگذارد البته قدیم همه جا این طور بوده؛ در محلات یزد هم خانه ی یک فرد ثروتمند و خانه یک فرد متوسط به پایین کنار هم بوده و بچه هایشان با هم بازی می کردند و خودشان هم با هم رفیق بودند. در گرفتاری ها یار هم بودند. جامعه ما به طرفی حرکت می کند که طبقه بندی اقتصادی، طبقه بندی اجتماعی ایجاد می کند یعنی افراد ثروتمند از افرادی با درامد پایین تر به طور کلی جدا می شوند؛ امیدوارم این مشکل برای گردکوه پیش نیاید.

12-                       با توجه به این که در ماه محرم قرار داریم اگر سخنی در این رابطه دارید بفرمائید؟

من خودم توفیق نوکری امام حسین را به شکل منبر دارم ولی در محرم زیاد منبر نمی روم چون گاهی می بینم که جوانان و بزرگترها دارند عزاداری می کنند، واقعا به حالشان غبطه می خورم و دوست دارم به جای آنها باشم؛ چون حس می کنم که اینها مشمول لطف امام حسین و توجه حضرت زهرا هستند. البته خوب است برگزارکنندگان برنامه ریزی کنند که یک مقدار شناخت ازعزاداری، فلسفه ی عزاداری و حرکت امام حسین بیشتر شود.

13-                       مشکلاتی که در طلبگی داشته اید؟

دوری از وطن و خانواده در سن پائین، آشنا نبودن با زندگی شهری، رفت وآمد( که گاهی مجبور می شدم تا 11-12 شب کنار جاده منتظر ماشین بایستم و گاهی مجبور می شدم شب در مسجد حضرت ابوالفضل مزارع شور بخوابم)، شخصی هم قبل از ما از روستا سابقه ی طلبگی نداشت که بتوانیم از او مشورت بگیریم ما اولین طلبه های روستا و متأسفانه آخرین طلبه ها بودیم، با وجود آن که حوزه کمک هزینه ای را به ما پرداخت می کرد ولی تهیه غذا بر عهده خودمان بود که با توجه به سن کم، آشپزی بلد نبودیم.

14-                       خانواده شما چقدر به شما کمک کرده اند تا به اینجا برسید؟

پدر و مادرم خیلی به من کمک کردند و از مادرم متشکرم و بعد از هر نمازی طلب آمرزش برای پدرم و طلب سلامتی برای مادرم دارم. شرایط گردکوه در 15 سال اخیر از نظر مادی وضع خوبی پیدا کرده است ولی در 15 سال قبل از آن، شرایط زندگی سختتر بوده و من در آن شرایط سخت می خواستم ازدواج کنم، با وجود درامد کمی که از طلبگی می گرفتم به من خیلی کمک کردند.

خانواده ی خودم هم در سخت ترین شرایط همراهم بودند و از همسرم صد در صد راضی هستم. یکی از عواملی که توانستم هم در حوزه و هم در دانشگاه ادامه تحصیل دهم آسایش و آرامشی بود که در خانه برای من فراهم می کردند و رکن اصلی آن همسرم بودند.

15-                       مشکلاتی که یک روحانی در جامعه امروز با آن مواجه است؟

نگاه سیاسی به طلبه ها در جامعه با این که کارکردشان فرهنگی است. دوم این که همه جا تحت نظر هستند پس باید خیلی از جاها از حقوق خود هم بگذرند چون خود نماد یک تفکر هستند و لباس تبلیغ دین پوشیده اند. کار سختی است و روز به روز سخت تر می شود چون رسانه های جهان در یک جهت حرکت می کنند و طلبه ها می خواهند در خلاف آن بروند.

16-                       بهترین کتابی که خوانده اید؟

مفاتیح الحیاة از جوادی آملی که کتابیست روان و متنوع.کیمیای محبت اثر ری شهری در مورد زندگی نامه شیخ رجبعلی خیاط.

17-                       قبل از سخنرانی مطالعه هم دارید؟نه  ولی جمع بندی دارم.

18-                       سخنرانی روی منبر سخت است یا نه؟بله سخته چون  مخاطبین متنوع هستند البته شیرین است

19-                       تا به حال شده وسط سخنرانی رشته کلام از دستتان برود؟اخیرا گاهی اوقات پیش آمده

20-                       سخن پایانی:  

دانستن بهتر از ندانستن است و آگاهی همیشه مفید بوده، چه آگاهی در موردمسائل داخل روستا باشد و چه فراتر از آن. بزرگترین خدمت، آگاه کردن خلق است. حرفی هم در مورد تحصیل حوزه داشتم و آن این که گذشتگان با شرایط بسیار سختی نگذاشتند عَلم دین بر زمین بیافتد و ما نیز وظیفه داریم در این شرایطی که آسان است، کار آنها را ادامه دهیم هم من و هم سایر دوستان خوشحال می شویم کسی بیاید و شروع به تحصیل در این راه کند و اگر کسی آمد، نباید نگاهش به گردکوه باشد. ممکن است یکی از گردکوه بیاید و بعد از آن امام جمعه کانادا بشود. مثلا چند سال پیش امام جمعه کانادا مدت زیادی یک طلبه مهریزی بود.

گردکوه را خیلی دوست می دارم . پیشرفت وعزتش برای من باعث خوشبختی است.


نظرات شما عزیزان:

مجمع معتمدین شهرکرج
ساعت15:47---2 مهر 1393
احسنتم.بسیار عالی بود.ضمنا با مجمع معتمدین شهر کرج ارتباط بگیرید .باتشکر

مجمع معتمدین شهرکرج
ساعت15:45---2 مهر 1393
احسنتم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 4 دی 1392 ] [ 18:6 ] [ کانون 1 ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ کانون فرهنگی محبین آل یاسین (ع)، مسجد صاحب الزمان(عج) گردکوه مهریز
امکانات وب
  • گریزون
  • تپل خان